-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17243 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

1- اگر شخصي به عدالت مراجع مشكوك باشد به دليل اينكه جناحي عمل كرده هر كدام ، و از هيچ كدام تقليد نكند حكم آن چيست ؟ و در صورت اشكال داشتن بايد چه كاري انجام دهد ؟
2- اگر امام هاي جمعه را در عادل بودن قبول نداشته باشيم به دليل اينكه اكثر قريب به اتفاق جناحي عمل كرده و به جاي اينكه در ابتدا به فرج آقا امام زمان ، به رهبر انقلاب دعا ميكنند و به اين دليل نماز جماعت نخوانند حكم آن چيست ؟
1- كسي قبلاً يقين داشته اين مجتهد و يا امام جماعت عادل است و الان شك مي كند همان يقين سابق مقدم است يعني به شكش اعتنا نكند بگويد قبلاً اين مرجع ومجتهد وامام جماعت عادل بوده است الآن هم عادل است ولي بنده تعريف عدالت را براي شما بيان مي نمايم : عادل كسي است كه پرهيزگاري او به حدي رسيده باشد كه از روي عمد مرتكب گناه نشود .
اجوبه الاستفتاآت ص3 مسئله13-12
اگر عدالت واعلميت مرجع وعدالت امام جماعت نزد مأموم ومقلد محرز بوده والآن شك مي كند بايد مقلد ومأموم به شكش اعتنا نكند وتقليد واقتدا جائز وصحيح است.
اجوبه الاستفتاآت ص113 مسئله559
تابراي مقلد ومأموم احراز ( واقعي ويقيني ) نشود كه عمل آن مرجع ومجتهد وامام جماعت نادرست است بدون علم واختيار بدون مجوز شرعي ، مجاز نيست عدول نمايد بايد به فتواي همان مرجع عمل نمايد واقتدا هم صحيح است.
اجوبه الاستفتاآت ص113 مسئله560
عدول از مرجع تقليد زنده به مرجع ديگر ، جائز نيست علي الا حوط مگر درصورتي كه مرجع دوم اعلم از مرجع اول باشد وفتواي او در مسأله اي مخالف فتواي مجتهد اول باشد.
تقليد نمودن از مجتهد ،ادله شرعي دارد وعقل نيز حكم مي كند كه شخص ناآگاه به احكام دين بايد به مجتهد جامع الشرايط مراجعه نمايد واز او تقليد نمايد.
اجوبه الاستفتاآت ص1 مسئله1
خلاصه : كسيكه قبلاًبرايش اجتهاد وعدالت مجتهدي محرز وعدالت امام جماعت مشخص وثابت بوده بعداً بخاطر بعضي مسائل جناحي شك مي كند ، اين شك اعتبار ندارد واجتهاد وعدالت ثابت است وعدول از مجتهد جائز نيست . كسي كه مجتهد نيست وعمل به احتياط هم نمي تواند بكند وظيفه اش فقط تقليد از مجتهد جامع الشرائط است عمل بدون تقليد باطل است مگر اعمال آن موافق احتياط با نظر مجتهدي باشد كه وظيفه دارند ازاو تقليد كند.
2- سؤال شما ضمن جواب اول كامل داده شده است اگر قبلاً عادل بوده والآن شك مي كنيد الآن هم عادل است بحث جناحي را شما لحاظ مي كنيد والا امام جمعه بحث جناحي را لحاظ نمي داند بلكه هركسي كه درمسير اسلام وخداوند وانقلاب اسلامي قرار دارد حمايت مي كند . حمايت از فردي كه درمسير اسلام ومسلمين باشد دراصل حمايت از خداوند مي باشد همانطور كه مقام معظم رهبري هم فرمودند فقط بايد ذوب دراسلام وخداشد ورهبر هم بايد ذوب دراسلام باشد.
اما نسبت به نماز جماعت ، نماز جماعت واجب نيست بلكه مستحب مؤكد مي باشد.
توضيح المسائل مراجع عظام مسئله 1402-1401-1399 ص14-513

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.